-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:36423 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:25

معراج پيامبر7جسماني بوده يا روحاني ؟

در اين كه معراج پيامبر گرامي اسلام 6به صورت جسماني يعني در بيداري انجام گرفته است يا به صورت روحاني (چيزي شبيه خواب يا مكاشفهء روحي ) اقوال گوناگوني وجود دارد. مشهور ميان دانشمندان اسلامي اعم از شيعه و سنّي اين است كه اين حادثه به صورت جسماني (در حالي بيداري ) انجام گرفته است . به علاوه ظاهرآيات نشان مي دهد به صورت جسماني بوده است . از جمله اين كه قرآن مي فرمايد: .(1) كلمهء نشان مي دهد اين سفر در بيداري واقع شده است , زيرا وقتي كسي مي گويد: فلاني را به گردش بردم , عرف مي فهمد در بيداري و به صورت جسماني او را به گردش برده است , نه به صورت روحاني , چون سيرروحاني معناي معقولي جز خواب يا حالتي شبيه آن ندارد.

باز مي فرمايد: پيامبر6براي دومين بار جبرئيل را به صورت اصلي ملاقات كرد: مرتبهء اول در آغاز نزول وحي در كوه حرا بود, و مرتبهء دوم اين ملاقات در نزد بهشت جاويدان صورت گرفت . پيغمبر در مشاهدهء اين منظره دچار خطا و اشتباه نشد.

اين آيات , به خصوص آيهء به خوبي نشان مي دهد كه اين حادثه در بيداري انجام گرفته است .

وانگهي تاريخ نيز گواهي مي دهد معراج به صورت جسماني و بيداري بوده است , زيرا در تاريخ مي خوانيم : وقتي پيامبر اكرم 6مسئلهء معراج را مطرح كردند, مشركان به شدّت آن را انكار كردند و آن را بهانه اي براي كوبيدن آن بزرگوار دانستند.

اين نوع موضع گيري به خوبي گواهي مي دهد پيامبر6هرگز مدعي خواب يا مكاشفهء روحاني نبود, وگرنه اين همه سر و صدا نداشت .(2)

(پـاورقي 1.اسراء (17 آيهء 1

(پـاورقي 2.برداشت از تفسير نمونه , ج 2 صفحهء 15ـ 9

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.